چابکی راهبرد بقاء و موفقیت

۱-مقدمه:

امروزه دستیابی به موفقیت و بقاء سازمان‏ها مشکل‏ به نظر می رسد و این  واقعیت ناشی از ظهور عصر جدیدی است که تغییر یکی از خصوصیات اصلی آن است. سازمان ها برای مدیریت موفق تغییر، تلفیق ساختارها و راهبردهای جدید و دستیابی به فرصت‏های جدید بازار، به سرعت و انعطاف پذیری نیاز دارند. داشتن انعطاف پذیری کمک می‏کند تا چالش های کوتاه مدت به موفقیت های بلند مدت تبدیل شوند. روند شدید تغییرات، رویکردها و دیدگاه‏های گذشته را در رویارویی با چالش‏های سازمان ناتوان نشان داده و پارادایم جدیدی بنام «چابکی» را برای رویارویی با چالش‏ها و رسیدن به موفقیت معرفی کرده است. مفهوم چابکی دارای دو بخش اساسی است:[۱]

 

۱. پاسخ به تغییرات (پیش بینی شده یا غیرمنتظره) به روش مناسب و در زمان مقتضی

  1. ۲.                      بهره برداری از تغییرات و سود جستن از آنها به عنوان فرصت‏ها

سازمان‏های چابک فراتر از انطباق با تغییرات می اندیشند و متمایل به استفاده از فرصت‏های بالقوه در یک محیط متلاطم و کسب یک موقعیت ثابت به‌خاطر نوآوری‏ها و شایستگی‏های خود هستند.

۲.تاریخچه چابکی

 

تاریخچة چابکی به دوره رکود صنایع ایالات متحده بر می گردد. با توجه به رکود صنایع تولیدی ایالات متحده و از دست دادن رقابت پذیری در طول دهة ۱۹۸۰ که به خوبی مستند شده بود، در سال ۱۹۹۰ کنگره  آمریکا تصمیم گرفت تا  اقداماتی ضروری در این مورد انجام دهد. در نتیجه کنگره به وزارت دفاع دستور داد تا آژانسی را ایجاد نموده و صنایع تولیدی ایالات متحده را با هدف رقابتی‏تر کردن آنها مورد بررسی قرار دهد. در واقع با مشاهده‏ی اینکه نرخ تغییر در محیط کسب و کار بیشتر از نرخ سازگاری  با محیط می باشد، گروهی از متخصصان در دانشگاه لی های در ایالت پنسیلوانیا، از طرف وزارت دفاع با این هدف که چه سیستم و راهبردهایی در صنعت موفق خواهد بود، گرد هم آمدند و بررسی صنایع تولیدی ایالات متحده را آغاز نمودند. نتیجه‏ی تلاش‏های این گروه گزارشی دو جلدی با عنوان ((استراتژی بنگاه‏های تولیدی قرن ۲۱)) بود که در پاییز ۱۹۹۱ به‏وسیلة مؤسسه‏ی یاکوکا در دانشگاه لی های منتشر شد و در همان زمان نام چابک برای آن انتخاب شد.

 

۲-۱.تعاریف چابکی:

 

چابکی سازمانی هسته ممیزی محیط تجاری امروزی است که با تغییرات تجاری سریعی روبه رو می باشد. تقریباً ۹۰% از شرکت‏های اجرایی و سازمان‏های اجرایی باور دارند که چابکی سازمانی از عوامل حیاتی و بحرانی برای موفقیت سازمان محسوب می شود. نیمی از مدیران اجرایی و مدیران اطلاعاتی سازمان باور دارند که در فرایند تصمیم گیری تنها سرعت نیست که حائز اهمیت است؛ ولی بر این نکته نیز توافق دارند که سرعت برای بقای سازمان‏ها ضروری است. چابکی می تواند با رشد سود آور همراه شود. تحقیقات MIT نشان داده است که  شرکت‏ها و سازمان‏های چابک رشد در آمدی سریع تر و بیشتری را دارند.

واژه چابک در فرهنگ لغت به معنی حرکت سریع، چالاک، فعال و چابکی توانایی حرکت به صورت سریع و قادر بودن به تفکر هوشمندانه و به موقع است.

امروزه با توجه به جدید بودن بحث چابکی تعریف های متنوعی از آن وجود دارد. محققان بسیاری در این زمینه فعالیت و هر کدام تعاریف متعددی را ارائه کرده اند که در زیر تعدادی از آنها آورده می شود.

توانایی بقاء و پیشرفت در محیطی با تغییرات مداوم و غیر قابل پیش بینی.[۲]

توانایی‏های تولیدکننده برای واکنش سریع به تغییرات ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی.[۳]

سودآوری از محیط.[۴]

توانایی و قابلیت انجام عملیات سودآور در محیط رقابتی غیرقابل پیش بینی و متغیر. [۵]

 

بهره گیری از تغییرات به عنوان فرصت‏های ذاتی نهفته در محیط‏های آشفته. [۲]

توانایی یک واحد کسب وکار برای رشد و بقاء در یک محیط رقابتی.

توانایی پاسخگویی موثر به مشتری.[۶]

سازمان چابک یک کسب وکار باسرعت، سازگار و آگاهانه است که قابلیت سازگاری سریع در واکنش به تحولات و  وقایع غیرمنتظره پیش‌بینی نشده، فرصت‏های بازار و نیازمندی‏های مشتری را دارد. در چنین کسب وکاری فرایندها و ساختارهایی یافت می‌شود که سرعت، انطباق و استحکام را تسهیل کرده و دارای هماهنگی و نظمی است که توانایی نیل به عملکرد رقابتی در محیط تجاری کاملاً پویا و غیرقابل پیش‌بینی را دارد، البته این محیط با کارکردهای کنونی سازمان بی‌تناسب نیست. [۷]

 

یــک ســازمان چــابک فرآیندهای سازمانی و نیز افراد را با فناوری پیشرفته ترکیب می‏کند تا نیازهای مشتریان را در ارائه محصولات و خدمات با کیفیت زیاد و در مدت زمان نسبتاً کوتاه برآورده کند. چابکی توانایی سازمان در تهیه محصولات و خدمات با کیفیت خوب را افزایش می دهد و بنابراین برای افزایش توان رقابت سازمان مهم است.در یک سازمان چابک فرایندهای سارمانی و افراد با فناوری پیشرفته تلفیق خواهند شد تا محصولی با کیفیت در مدت زمانی معقول در اختیار مشتریان قرار گیرد. این چابکی است که خواهد توانست توانایی سازمان را در تهیه محصولات و خدمات با کیفیت افزایش دهد که موردی مهم برای افزایش توان رقابت سازمان است.

چابکی به طور کلی توانایی یک سازمان برای درک تغییر محیطی و سپس پاسخگویی سریع و کارا به آن تغییر است. این تغییر محیطی می تواند تغییرات تکنولوژیک و کاری یا تغییر نیاز مشتری باشد. واژه «چابک» توصیف گر سرعت و قدرت پاسخگویی در هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی و خارجی سازمان است. [۸]

هرچند تعاریف متنوعی برای چابکی ارائه شده اما هیچ کدام دیگری را نقض نمی‏کند و آنچه  همه محققان بر آن اتفاق نظر دارند بقاء و رشد سازمانی، انعطاف پذیری و سرعت در پاسخ گویی به تغییرات محیطی است.

 

۳.ضرورت چابکی:

 

شرایط متغیر و نامطمئن در سال‏های گذشته موجب شده که موج جدیدی از جهانی سازی به راه بیفتد. شرایطی که بسیار متغیر بوده و عدم اطمینان و قطعیت از بدیهیات آن است. بعد از سپری شدن دوره رکود ، پیشرفت و ترقی در انرژی، نرخ رشد سریع کالا و اجناس باعث ظهور رقیبانی غیر سنتی در بازار شد. تقاضاهای مشتریان روز به روز بیشتر شد و مدل‏های جدیدی از تجارت و بازاریابی شکل گرفت. در نتیجه سازمان‏ها برای بقاء در شرایط رقابتی بایست خودشان را با شرایط پیچیده وفق دهند. بدون درگیر شدن در شرایط پیچیده و نامطمئن بازار چگونه می‏توان با این تغییرات مقابله کرد؟ در این شرایط هسته مقابله با عدم قطغیت ها مجهز بودن به دانش و آگاهی است. دانش و آگاهی بینشی به سازمان‏ها خواهد داد که افق تصمیم گیری‏های های آنان را وسیع تر خواهد کرد. سازمان‏ها باید شرایط کاری خود را منعطف‏تر بسازند. پاداشی که چابکی به سازمان‏ها خواهد داد پایداری در برابر شرایط است و در ادامه مواردی مطرح خواهند شد تا در شرایط جدید سازمان‏ها بتوانند خود را حفظ کنند. [۹]

 

ü     چابکی سازمانی هسته تفکیک کننده سازمان‏ها در شرایط متغیر امروزی محسوب می شود. در نتایج تحقیقاتی که مجله اکونومیست منتشر کرد ۹۰% از مدیران ارشد سازمانی اعتقاد به چابکی سازمانی به عنوان عاملی برای موفقیت داشته‏اند. حدود نیمی از مدیران ارشدی که مجله اکونومیست دراینباره از آنها پرسیده بود پاسخ دادند که سرعت در فرایند تصمیم‏گیری تنها راه برای موفقیت نیست ولی بسیار مهم و اساسی است. چابکی همچنین ممکن است با رشد سودآوری سازمان نیز ارتباط نزدیکی داشته باشد. انیستیتو تحقیقات MIT  ماساچوست بیان کرد که سازمان‏های چابک موفق به رشد درآمدی ۳۷% بیشتر و خلق و ایجاد ۳۰%سود بیشتر از سازمان‏هایی که چابک نیستند شده است.

ü     بسیاری از سازمان‏ها پذرفته اند که به قدر کفایت انعطاف پذیر نیستند تا بتوانند در رقابت پیروز شوند. زمانی که سازمان در شرایط سردرگمی و پیچیدگی به سر می برد، از دیدگاه  مدیران اجرایی چابکی به عنوان یک مزیت رقابتی محسوب می شود که البته در اجرای آن آمادگی سازمان شرط اساسی است.  %۲۷ از مدیرانی که در مجله اکونومیست مورد مطالعه بودند،  بیان کرده اند که سازمان آنها در شرایط رقابتی مناسبی به سر نمی برد به این جهت که آنها آمادگی لازم را برای چابک بودن در محیط رقابتی امروزه کسب نکرده اند.

ü     موانع درونی در مقابل تغییرات چابکی. بیش از ۸۰% افرادی که در طی مطالعات مجله اکونو.میست مورد مطالعه قرار گرفتند بیان کردند که یک یا دو عامل وجود داشت که آنها نتوانستند طی سه سال یا بیشتر به چابکی دست پیدا کنند. ۳۴% از آنها بیان کردند که در رسیدن به اهدافی که مورد نظرشان بود با مشکل مواجه شدند. موانع اصلی که آنها بیان کردند عبارتند از: کندی و تاخیر در سیستم تصمیم گیری، تعارض داشتن اهداف در بخشهای مختلف،  اولویت‏های متعارض و فرهنگ عدم ریسک.

ü     تکنولوژی می تواند نقش مهمی را در حمایت از سازمان‏ها برای چابک بودن بیشتر ایفا کند: تکنولوژی موجب خواهد شد تا دانش درون سازمان در دسترس قرار داشته باشد، با اطلاعات در دسترس سازما‏ن‏ها خواهند توانست فعالیت‏های خود را بهبود بخشند و پیشرفت کنند. با بهره‏گیری از تکنولوژی فرایند مطابقت با تغییرات آسانتر بوده و بیشتر مورد مقبولیت قرار می گیرد.

از این رو امروزه چابکی برای هر سازمانی و در هر سطحی ضروری است. اکنون موفقیت به اتخاذ سریع تصمیمات و نیز داشتن تعهد برای حرکت رو به جلو علی‏رغم مشکلات و سختی ها وابسته است.[۱۰]

 

 ۳-۱.مزایا و علل استفاده از سیستم چابک:

 

  1. از نظر تجاری سریع و رقابتی است.
  2. فشار برای کاستن از هزینه ها.
  3. تغیرات مداومی که در پروژه ها یک نیاز محسوب می شود.

۴. ۲۵ تا ۴۰% از هزینه هایی که در پروژه ها هزینه شده است صرف دوباره کاری شده است.

  1. ۴۰% از مشکلات با کاربران نهایی پروژه ها بوده است.

۶. ۶۰ تا ۸۰% از نقص پروژه ها می تواند به طور مستقیم به ضعف موجود در نیازها، تجزیه و تحلیل ها و مدیریت استناد داد.

۷. حدود دو سوم از پروژه های IT با شکست در برنامه های اجراییشان مواجه می شوند یا با هزینه بالاتری از بودجه اعلام شده به انجام می رسند.

  1. توسعه نموی با بازخوردهایی که از مشتریان ثابت دریافت می شود.
  2. ساختار سازمانی ساده تر.
  3. روابطی موثر و کارآمد.
  4. توانایی سازمان در تغییر فرایندها و بهبود عملیات کاری.
  5. خدمت رسانی بهتر، کاهش قیمت ها، و استحکام سازمان؛
  6. ارتباط مستقیم با تمام گروهی که در تحویل پروژه ها فعالیت دارند.[۱۱]

 

۴.زیر ساخت های لازم استراتژی چابکی

 

تحقیقات و مطالعات متنوع صورت گرفته نشان می دهد که سازمان‏ها  بر اساس تفاوت های سازمانی شان، زیرساخت های متفاوتی را نیاز دارند. پیتر ویل در سال ۲۰۰۲، زیرساخت های لازم را  شامل زمان صرف شده ، هزینه، رهبری و تمرکز  بر خلاقیت می‏دانست و مراحل ذیل را برای ایجاد زیرساخت های لازم استراتژی چابکی سازمان‏ها پیشنهاد داد:

  • ماهیت انواع استراتژی‏های چابکی مطلوب و مورد نظر سازمان را توضیح دهید و شفاف سازی کنید. استفاده از سه چهارچوب برای توصیف یک موسسه تجاری- موقعیت ارزشی شبکه مانند تقاضا و عرضه- انواع مبادلاتB2B ,B2C  و انواع نوآوری‏ها مانند بازار یا محصول جدید- با مدنظر قرار دادن این موارد و دانستن اینکه سازمان تمایل دارد به چه سمت و سویی برود، می توان انتخاب های مورد نظر را سنجید و دانست که آیا استراتژی جدیدی مورد نیاز است یا خیر.
  • توضیح دادن و شفاف سازی کردن در مورد اینکه زیر ساخت‏های موجود IT در کدام یک از خوشه‏ها، توانایی طبقه بندی شدن دارد. پتانسیل های موجود را بررسی کنید و شیوه هایی که منجر به ازدیاد در تقاضا می شود را بیابید.
  • مقایسه توانایی های سازمان با نیازهای آینده برای استراتژی چابکی و شناسایی نقاط فشار.

پیتر ویل تاکید می‏کند که با توجه به مشاهدات و مطالعات تمامی سازمان ها  و موسسات به زیرساخت های الکترونیکی نیازمندند و تنها تفاوت‏هایی در پایه و زیرساخت های فناوری آنها وجود دارد.

 

۴-۱.اصول طراحی سازمان چابک

تغییراتی که در شرایط بازار بوجود می آید و نوآوری هایی که خلق می شود  و هزینه های جهانی شدن از  دلایل عمده ای هستند که بر محیط تجاری فشار وارد کرده و آنها را نیازمند به چابک شدن می‏کند. طراحی سازمان چابک نیاز به اصولی دارد که بتواند در جهت پاسخ گویی به تغییرات و پیش بینی تغییرات بهتر عمل کند .
هفت اصل طراحی سازمان  اطلاعاتی چابک عبارتند از: [۸]

  • استراتژی منبع یابی : مجموعه‌ای از تصمیماتی بوده که به تعریف و یکپارچگی منابع داخلی و خارجی می‌پردازد. ابتدا به تشخیص خدماتی که در سازمان باید انجام شود پرداخته و سپس مسئولیت افراد را به آنان واگذارخواهد کرد.
  • مدیریت منابع : نقش مؤثری در به‌کارگیری افراد، مهارت‏ها و شایستگی‏ها در جای مناسب خود دارد و به سازمان در تخصیص درست منابع کمک خواهد کرد.
  • شایستگی ها : چیزی که باعث تشخیص بهترین عملکرد‌های سازمانی است.
  • رهبری : در سازمان‏های چابک رهبری کمتر بر روی کنترل دستوری متمرکز است و بیشتر روی آماده سازی، هدایت، اثر گذاری، تفویض اختیار و متقاعد سازی تمرکز دارد.
  • نوع فرآیندها: در اینجا تأکید روی چگونگی انجام کار توسط سازمان است. به طور کلی تمامی فرآیندها دارای چهار خصیصه کلیدی هستند: قابل مشاهده، قابل اندازه‌گیری، قابل تکرار، قابل تنظیم.
  • ساختار بندی: بیشتر بر ساختار سازمانی تمرکز دارد و اینکه اجزای سازمان چگونه در کنار هم قرار گیرند. یک سازمان چابک دارای ساختار قابل انعطاف است.
  • آمادگی تغییر: سهولت پاسخگویی در برابر تغییرات و تقاضاهای غیر قابل پیش‌بینی است.

 

۵. مدل های مفهومی برای سازمان چابک

 

یکی از مهمترین مدل‏ها ، مدل رامسش هست که  سه ویژگی اساسی را برای سازمان ها در نظر گرفته است، خروجی، سیستم حمل و نقل و ورودی ها یا فاکتورهای بازار. اما این مدل مناسب سازمان های تولیدی نیست و بیشتر به صورت تئوریک بکار برده شده است.

مدل دیگر، مدل چابکی سازمانی است که عوامل : رهبری، فرهنگ سازمانی، سیستم پاداش و تامین کنندگان را موثر می داند. این مدل که توسط یوسف و همکاران(۱۹۹۹)[۱۲] ارائه شده است بیشتر از جنبه های مشکلات و نقش منابع انسانی و ساختارهای سازمانی بر چابکی تاکید دارد و حمایت مدیریت ارشد سازمان را، عاملی  کلیدی قلمداد می‌کند، این مدل از مهمترین مدل‌های طرح شده برای چابک سازی درون سازمانی محسوب می‌شود. این مدل چهار مفهوم اساسی را برای تولید چابک ارائه کرده است: مدیریت شایستگی‏های اساسی، سازمان مجازی، قابلیت تجدید ساختار و سازمان دانش گرا.

دیدگاه جدیدی که نسبت به چابکی مطرح شده است توسط مدل جین‌ های ارائه شده است که اجرای تولید چابک را با استفاده ازیکپارچه‌سازی‌‌، فرآیندهای استراتژیک و فناوری اطلاعات ممکن می داند. مدل جین ‌های سعی بر چابک سازی سازمان در دو سطح مدیریت و تکنولوژی در سازمان دارد. [۱۳]

 

یکی دیگر از مدل های جامع برای  رسیدن به چابکی مدل ژانگ[۱] و شریفی[۲] می باشد که شامل سه قسمت اصلی  است :

 

  1. محرک های چابکی  : با تغییرات محیط کسب و کار مرتبط و سازمان را در جهت رسیدن به موقعیت های جدید و مزیت رقابتی هدایت می کنند.

 

۲. قابلیت های چابکی : کسب توانایی مورد نیاز برای پاسخ به تغییرات است که خود می تواند به چهار دسته تقسیم شود:

الف : پاسخ گو بودن : توانایی شناسایی تغییرات و پاسخ سریع  به صورت پیش کنش و واکنش.

ب) شایستگی : مجموعه‏ای از توانایی‏ها که بهره وری، کارایی و اثربخشی فعالیت ها را در جهت اهداف سازمان فراهم می کند.

ج) انعطاف پذیری: منظور توانایی ساخت محصولات متنوع و رسیدن به اهداف متفاوت با تجهیزات یکسان است.

د) سرعت :  استفاده از حداقل زمان

شارپ[۳] و همکارانش ده تواناسازنده‏ی بنگاه مجازی، تجارت الکترونیک، ساخت سریع نمونه اولیه، توانمند سازی افراد، بهبود مستمر، افراد چند مهارته، کارهای تیمی، مهندسی همزمان، مدیریت تغییر و ریسک و سیستم اطلاعات یکپارچه کسب و کار را برای سازمان های چابک معرفی کردند.

 

۱. فراهم کننده های چابکی : ابزاری که از طریق آنها می توان به توانایی مورد نیاز دست یافت.

شکل ۱. مدل مفهومی چابک ،[۱۴]

۶. چابکی و رشد

چابکی مدیر را قادر می سازد تا برخورد صحیح، سریع و موثری را با تغییرات داشته باشد و از فرصت های بالقوه بدست آمده از تغییرات در جهت بهبود، پیشرفت و بقای سازمان به بهترین نحو استفاده نماید. سازمان چابک به طور کلی می‌تواند باعث کاهش هزینه های تولیدی و افزایش سهم بازار، ارضای نیاز مشتریان‌، آماده سازی برای معرفی محصول جدید‌، ارزیابی و تخمین فعالیت‏های فاقد ارزش افزوده و افزایش رقابت سازمان شود. از این ‌رو سازمان چابک به یک استراتژی موفقیت آمیز در بازارهای رقابتی با تغییرات سریع نیاز‌های مشتریان تبدیل شده است.

 

در فعالیت‏های گذشته که چابکی در فعالیت‏های تولیدی و صنعتی مطرح شد، هدف آن ساختن موسساتی با ساختار بهتر و کاراتر بود تا این سازمان‏ها بتوانند منعطف‏تر و انطباق پذیرتر باشند. مفهوم چابکی در لاتین مفهومی بر اساس کاراتر ساختن فعالیت‏ها از شکل گذشته به حال می‏باشد و تمرکز آن بر زمان انجام کنش و واکنش ها در شرایط غیر منتظره است. واژه غیر منتظره در این تعریف شامل واکنش ها در شرایط شناخته شده و هم در شرایط و موقعیت‏های ناشناخته می باشد. در ادامه ما چابکی تجاری را به عنوان مساله ای سه گانه که بر اهداف ویژه ای تمرکز دارد، معرفی می کنیم.

 

شکل ۲. ابعاد چابکی تجاری

چابکی تجاری مساله ای مرتبط با زمان است: مساله ای که چابکی تجاری را برای یک سازمان حیاتی و مهم جلوه می‏دهد تمرکزش بر زمان انجام فعالیت‏ها در راه رسیدن به موفقیت است. یک شرکت اطلاعات و ارتباطی که در راه معرفی گوشی موبایل یا پهنای باند اینترنت مشکل داشته باشد و نتواند در اسرع وقت محصولاتش را معرفی کند به ویژه در عصر حاضر محکوم به شکست است.

چابکی تجاری مساله ای مرتبط با کنترل است: در ادامه ما چابکی تجاری را حول محور کنترل تعریف می‏کنیم، نقصان و یا اشکال در کنترل که در بعضی منابع به نظم و انظباط تعبیر شده است، مساله ای است که مانع می‏شود سازمان‏ها در زمان پیش بینی شده خودشان بتوانند فعالیت و یا خدمات خود را به اتمام برسانند. سازمانی که در مکانیسم کنترلی خود با مشکل مواجه است نخواهد توانست به چابکی دست پیدا کند.کنترل مکانیسمی است که زمان رسیدن به هدف را تضمین می‏کند. زمانی که یک سیستم تحت کنترل قرار داشته باشد، پتانسیل‏هایی که ممکن است باعث درهم ریختگی و اختلال شوند شناسایی و مرتفع خواهند شد. نتایجی که کنترل در اختیار قرار می دهد باعث درک وضعیت سیستم می شود. و مراحل آن عبارتند از: ادراک، پردازش اطلاعات، حرکت و دینامیک(پویا سازی)

ســیــستم

هدف

تصمیم

ارائه

پردازش اطلاعات

تحرک و پویایی

محیط

متغیرهای مشاهده شده

متغیرهای تاثیر گذار

عوامل اخلال گ

 

شکل ۳. اجزای سیستم و کنترل آن

عملکرد تجاری سازمانی مساله ای مرتبط با سیستم های اطلاعاتی است: این روزها عملکردهای تجاری بیشتر بر اساس دانش و اطلاعات شکل گرفته و عمل می کنند. همین عامل شکل و نحوه عملکرد سازمان‏ها را در آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد. سیستم های اطلاعاتی و توانایی  آنها برای کار در محیط دانشی کلیدی برای سازمان‏ها محسوب می‏شود تا بتوانند در محیط رقابتی پایدار بمانند. به همین علت سازمان‏هایی که با سیستم‏های اطلاعاتی مناسبی تغذیه نمی‏شوند و سازگاری ندارند دچار  اصطکاک در دراز مدت خواهند شد.

۷.نتیجه گیری

با توجه به تغییرات سریع دنیای کنونی سازمان های عصر حاضر  چاره ای جز چابکی ندارند. در دنیای امروزی سازمان ها برای بقاء در دنیای تجارت ناگزیر به پذیرفتن استراتژی های چابکی هستند زیرا هدف اصلی هر سازمانی سودآوری، موفقیت و بقای سازمانی است. چابکی[۴] یک مزیت رقابتی می باشد  که سازمان ها را قادر می سازد که تغییرات محیطی را به سرعت درک کرده و متناسب با آن رفتار کنند. سازمان های چابک فراتر از انطباق با تغیرات می اندیشند و بدنبال استفاده از فرصت‏های بالقوه برای رسیدن به  پیشرفت، موفقیت و بقاء خود می باشند.

امروزه سازما‏ن‏ها در مواجهه با افزایش رقابت حاصل از نوآوری های تکنولوژیک و محیط های متغیر بازار و تغییر در تقاضای مشتریان قرار گرفته‌اند که به نظر می رسد با داشتن پیش آگاهی نسبت به تغییر، تصور آن و از آن فراتر پذیرش وقوع قطعی تغییر به جای هراس از آن‌، بهتر می توانند مسیر تغییر را تعیین کرده و حتی خود عامل تحقق آن باشند. زیرا بهترین راه پیش بینی آینده، خلق آن است. از این رو چابکی با داشتن نگاه راهبردی به تغییرات و فرصت حاصل از تغییرات و از طرف دیگر بهبود توانایی‏ها و زیر ساخت های سازمان می تواند سازوکار مناسبی برای موفقیت بلندمدت و بقاء سازمان باشد.

مراجع

[۱] دهمرده، نظرو شاهقلیان، کیوان و بنی هاشمی, علی، (۱۳۸۹)، شناسایی محرک‏های چابکی و ارزیابی آنها در صنعت سیمان کشور، نشریه صنعت سیمان، شماره ۱۵۵

 

[۲] Maskell,B,(2001), The age of Agile Manufacturing, Supply Chain Management: An International Juranal

 

[3] Van Assen, M. F. Hans,E.W And Van De Velde,(2001), An Agile Planning And Control Framework For Customer-Order Driven Discrete Parts Manufacturing Environments, International Jurnal Of Agile Mnagement Systems

 

[4] Goldman, S; Nagel, R; Preiss, K (1995): Agile competitors and virtual organizations, Kenneth: van No strand Reinhold,New York

[5] Wile.peter,(2007)It- governance& strategic drivers-agility-synergy-autonomy    - Center for information system research –Sloan school of management-masschousett institute of technology

[6] Subba Rao, S And Nohm,(2001), A. Information Systems For Agile Manufacturing Environment In The Post-Industrial Stage, Agile Manufacturing: The 21st Century Competitive Strategy, Elsevier Science,

 

[۷] Kidd, p (2000): Two definitions of agility, available at website address: www.CheshiireHenbury.com

 

[8] فتحیان ، محمد، گلچین پور، مونا،(۱۳۸۵) راهکارهای چابکی در سازمان تولیدی ، ماهنامه تدبیر ، سال ۱۷، شماره ۱۷۵

 

[۹] Markus Strohmaier, (2009),Future Research Challenges in Business Agility –Time, Control and Information Systems, Economist Intelligence Unit

 

[10] هاشمی، حمید و فلاح آزاد، شیرزاد،(۱۳۸۴)، چابکی کسب و کار، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران

[۱۱]Anil Kumar,(2010)agility in Project Management(A recipe for turbulent times)

 

[12] Yusuf, Y. Y. , Sarhadi, M. , Gunasekaran, A. , 1999. Agile manufacturing: The drivers, concepts and attributes. International Journal of Production Economics 62,33–۴۳.

 

[۱۳] ابراهیم نژاد ، سعد الله  و دیگران ،(۱۳۸۵)، اندازه گیری چابکی سازمانهای تولیدی ،  http://drsayad.blogfa.com/post-1208

 

[۱۴] اشک زری ، محمد، سازمان های چابک ،دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۸۸

[۱۵] شهایی ، بهنام ،(۱۳۸۵)،  بعد انسانی چابکی سازمان ، ماهنامه تدبیر ،سال ۱۷، شماره ۱۷۵،

 

[۱۶] فرید، داریوش ، طهمورث،رضا،(۱۳۸۸)، توسعه منابع انسانی راهی برای افزایش  بهره وری در سازمان های چابک ،پنجمین کنفرانس بین الملل مدیریت فناوری اطلاعات.،۱۳۸۸

 

[۱۷]متقی، هایده ،(۱۳۸۸)، مدیریت تولید وعملیات ، تهران ، انتشارات کیومرث

[۱۸] Jeanne W. Ross And et all,(2004),-Architeccting Agility : How IT Creates Opportunities Sloan school of management-masschousett institute of technology Center for information system research -number 24

 

[19] Ross w.Jeanne And et all,(2007),Agile project management implementation approach- abrachan  pudusserry- project management reaserch istitue-

 

[20] Jeanne W. Ross, Donna Pitteri,(2007), BUILDING A BUSINESS AGILITY PLATFORM . MIT Sloan,Center for Information Systems Research

 

[۱] .Zhang

[2] .Sharifi

[3] .Sharp

[4] .Agility

/ 0 نظر / 21 بازدید